Napi első elindulás előtti teendők

A KRESZ szerint, ha a járművünkkel részt szeretnél venni a forgalomban, akkor a telephelyről való elindulás előtt kötelező ellenőrizni a jármű állapotát és megfelelő működését.  Ha az ellenőrzést egyszeri figyelmeztetéssel helyesen és önállóan végrehajtod, akkor csak hibavonalat kapsz érte. Azonban ha nem tudod elvégezni a feladatot, akkor akár bukást is okozhat a forgalmi vizsgán az elindulás előtti ellenőrzés. Érdemes tehát jól begyakorolni.

Ellenőrzési feladatok

1.     Követelmény

  • A vizsgázó a forgalomba való indulás előtt végezze el a kötelezően előírt ellenőrzéseket (rendszámtábla, gumiabroncsok, kormányberendezés, világító- és fényjelző berendezések, fékberendezések, fékhatás ellenőrzése a jármű elindításával és megállításával is).
  • A vizsgázó helyezkedjen el megfelelően a gépkocsiban, állítsa be az ülést és a visszapillantó tükröket, kapcsolja be a biztonsági övet.

2.     Ha a forgalmi vizsgán nem sikerül az ellenőrzést helyesen végrehajtani, azért akár bukás is járhat. A forgalmi vizsga minősítő lapon láthatod, hogy ha az ellenőrzést egyszeri figyelmeztetéssel, de önállóan végrehajtod, akkor csak hibavonalat kapsz a vizsgabiztostól. Érdemes megtanulni, hogy hogyan ellenőrizd le helyesen a járművet az elindulás előtt, hiszen ez később is a biztonságodat szolgálja és a forgalmi vizsgán is kötelező feladat.

 Napi első elindulás előtti teendők

 Az autó körbejárása, szemrevételezése során ellenőrizni kell:

1.     Gumiabroncsok állapotát

  • naponta szemrevételezéssel kell ellenőrizni a gumik állapotát.
  • ne legyenek laposak (műszerrel benzinkutaknál ellenőrizhetőek /hetente egyszer/, feltölthetőségük adatai a vezető ajtajánál, vagy a kezelési útmutatóban találhatók),
  • nem lehetnek sérültek, pl. repedezések, kidudorodások az oldalfalon, futófelületen,
  • kopottságuk: a mintázat nagysága a teljes futófelületen 1, 6 mm-nél nagyobb legyen. Ez ellenőrizhető a gumi mintázatában található kopásjelző segítségével,
  • mind a 4 gumi szövetszerkezetének és méretének azonosnak kell lennie,
  • tengelyenként teljesen egyforma gumikat kell felszerelni.

2.     Fényjelző berendezések

  • Helyzetjelző: irányjelző-kapcsoló végét a műszerfal felé kell elfordítani  A gépkocsi elején két gyenge fehér fény, hátul két piros fény és a rendszámtábla megvilágítása.
  • Tompított fényszóró. Irányjelző-kapcsoló végét a műszerfal felé kell ismét elfordítani. Csak a gépkocsi elején ellenőrizendő. Műszerfalon látható zöld színű a vissszajelző lámpa.
  • Távolsági fényszóró: irányjelző kapcsolóját kell a kormány felé húzni. Ekkor a műszerfalon látható a kék színű visszajelző. Ugyanígy lehet visszakapcsolni a tompított fényszóróra. Csak a gépkocsi elején ellenőrizendő. Ezzel a kapcsolóval működik a fénykürt is /csak rövid ideig kell húzni a kormány felé/.
  • ködlámpák,
  • Irányjelző: Mindkét irányban egyforma ütemben villog, ha valamelyik oldalon többet villog azon az oldalon kiégett egy izzó. Megengedett ütemek száma 90±30/perc. Irányjelző: visszajelzőjének villogása, kattogása percenként 60-120-ig megfelelő. Ettől eltérő ütemszám, vagy folyamatosan világító ellenőrző lámpa hibát jelent. Mind a két oldalon kell ellenőrizni.
  • Tolató (hátrameneti) lámpa: hátrameneti sebesség kapcsolása után ellenőrizhető hátul (fehér fényű). Féklámpa: ellenőrzése a fékpedálra lépéssel történik. Az ellenőrzéshez segítséget kell igénybe venni. Megkéred az oktatót, hogy lépjen a fékre, hátul megnézem, hogy rendben van-e. Ez lehet egy társ vagy egy kirakat üvege is.

3.     Kormányberendezés

  • Holtjáték az, amikor a kormányt mozdítom, de a kerék már nem mozdul. A holtjátékot ellenőrizni a kormány lassú balra ill. jobbra mozdításával kell.
  • Az elmozdulás mértéke 2-6 cm, 5-15⁰ (szervós autónál szinte nulla),
  • Ezután erőteljesebb mozgatással kell megállapítani, hogy a kormánymű nem akad, ill. nem ad rendellenes hangot
4.     Rendszámtábla ellenőrzése (hatósági jelzések):
  • Győződj meg róla, hogy megvannak, megfelelően rögzítettek, nem szennyezettek, jól olvashatóak.
  • Ellenőrizd a hátsó rendszámtábla megvilágítását is, ha rendelkezik ilyennel. (A rendszámtábla világítása csak a gyújtás ráadása után kapcsolódik fel.)

5.     Fékberendezés

  • Üzemi (láb) fék ellenőrzése a fékpedál benyomásával történik. A fékpedál benyomásakor a pedálút felső 1/3-ban, felkeményedik, nem esik be, nem rugózik vissza és a pedál ellenállása néhány másodpercnyi nyomás után is szilárd legyen (tovább ne lehessen benyomni).
  • Ha a motor beindítása után a fék lesüllyed, akkor a fék szervo is jó.
  • Kézifék: ) felhúzom (3-4 kattanásig , típusonként változó) itt megfeszül és nem esik vissza.  Lejtős úton v. az autó eltolásával ellenőrizhető.

6.     Ha készen vagy a jármű ellenőrzésével és nem találtál hibát, akkor jelezd a vizsgabiztosnak, hogy az autóval mindent rendben találtál, és készen áll az indulásra. Ha esetleg találtál valami hibát az autóval kapcsolatban az ellenőrzés során, akkor ezt rögtön jelezd az oktatódnak.

7.     elhelyezkedés a gépkocsiban,

8.     az ülés és a visszapillantó tükrök beállítása,

9.     a biztonsági öv beállítása, rögzítése és oldása,

10. a kezelőelemek ismertetése,

11. a motor beindítása.

 Ezután fontos, hogy a forgalmi vizsgán amikor elindulsz a gépjárművel, akkor végre kell hajtanod a fékpróbát. A fékpróba végrehajtásához lassan gurulj az autóval egy pár métert, majd fékezd az autót álló helyzetbe. A manővert lehetőség szerint még a vizsgaközpont területén belül végezd el. Tájékoztasd a vizsgabiztost arról, hogy a fék megfelelően működik.

 Nem kell vizsgán ellenőrizni, de használni igen

1.     Ablaktörlő és mosó működtetése

2.     Szellőző- fűtőberendezés használata

3.     Motorolaj, töltés, hűtés ellenőrzése a műszerfal segítségével

  •  …hogy ne kerüljön sokba a javítás
  • Műszerfalon ellenőrizhető. Indító kulcsot gyújtás helyzetbe forgatva a műszerfalon ellenőrizhető a hűtés. Az üzemi hőfok 80-95 fok között van. A motor elindítása után el kell aludnia a műszerfalon található töltés ill. olajszint hiányára figyelmeztető piros lámpáknak. Ezek az ellenőrző lámpák menet közbeni visszajelzései (világítanak) a rendszer hibáját jelentik. Fontos, hogy ilyen Töltés nélkül azonban üzemeltethető a jármű, amíg az akkumulátor bírja. Vigyázat! Az ékszíj szakadása esetén lehet, hogy hamar túlmelegszik a motor!
  • Olajnyomás nélkül nem szabad tovább működtetni a motort; ebben az esetben érdemes ellenőrizni az olajszintet!