Napi első elindulás előtti teendők
A KRESZ szerint, ha a járművünkkel részt szeretnél venni a forgalomban, akkor a telephelyről való elindulás előtt kötelező ellenőrizni a jármű állapotát és megfelelő működését. Ha az ellenőrzést egyszeri figyelmeztetéssel helyesen és önállóan végrehajtod, akkor csak hibavonalat kapsz érte. Azonban ha nem tudod elvégezni a feladatot, akkor akár bukást is okozhat a forgalmi vizsgán az elindulás előtti ellenőrzés. Érdemes tehát jól begyakorolni.
Ellenőrzési
feladatok
1. Követelmény
- A vizsgázó a forgalomba való indulás előtt végezze el a kötelezően előírt ellenőrzéseket (rendszámtábla, gumiabroncsok, kormányberendezés, világító- és fényjelző berendezések, fékberendezések, fékhatás ellenőrzése a jármű elindításával és megállításával is).
- A vizsgázó helyezkedjen el megfelelően a gépkocsiban, állítsa be az ülést és a visszapillantó tükröket, kapcsolja be a biztonsági övet.
2. Ha a forgalmi vizsgán nem sikerül az ellenőrzést helyesen végrehajtani, azért akár bukás is járhat. A forgalmi vizsga minősítő lapon láthatod, hogy ha az ellenőrzést egyszeri figyelmeztetéssel, de önállóan végrehajtod, akkor csak hibavonalat kapsz a vizsgabiztostól. Érdemes megtanulni, hogy hogyan ellenőrizd le helyesen a járművet az elindulás előtt, hiszen ez később is a biztonságodat szolgálja és a forgalmi vizsgán is kötelező feladat.
Napi első elindulás előtti teendők
Az autó körbejárása, szemrevételezése során ellenőrizni kell:
1. Gumiabroncsok állapotát
- naponta szemrevételezéssel kell ellenőrizni a gumik állapotát.
- ne legyenek laposak (műszerrel benzinkutaknál ellenőrizhetőek /hetente egyszer/, feltölthetőségük adatai a vezető ajtajánál, vagy a kezelési útmutatóban találhatók),
- nem lehetnek sérültek, pl. repedezések, kidudorodások az oldalfalon, futófelületen,
- kopottságuk: a mintázat nagysága a teljes futófelületen 1, 6 mm-nél nagyobb legyen. Ez ellenőrizhető a gumi mintázatában található kopásjelző segítségével,
- mind a 4 gumi szövetszerkezetének és méretének azonosnak kell lennie,
- tengelyenként teljesen egyforma gumikat kell felszerelni.
2. Fényjelző berendezések
- Helyzetjelző: irányjelző-kapcsoló végét a műszerfal felé kell elfordítani A gépkocsi elején két gyenge fehér fény, hátul két piros fény és a rendszámtábla megvilágítása.
- Tompított fényszóró. Irányjelző-kapcsoló végét a műszerfal felé kell ismét elfordítani. Csak a gépkocsi elején ellenőrizendő. Műszerfalon látható zöld színű a vissszajelző lámpa.
- Távolsági fényszóró: irányjelző kapcsolóját kell a kormány felé húzni. Ekkor a műszerfalon látható a kék színű visszajelző. Ugyanígy lehet visszakapcsolni a tompított fényszóróra. Csak a gépkocsi elején ellenőrizendő. Ezzel a kapcsolóval működik a fénykürt is /csak rövid ideig kell húzni a kormány felé/.
- ködlámpák,
- Irányjelző: Mindkét irányban egyforma ütemben villog, ha valamelyik oldalon többet villog azon az oldalon kiégett egy izzó. Megengedett ütemek száma 90±30/perc. Irányjelző: visszajelzőjének villogása, kattogása percenként 60-120-ig megfelelő. Ettől eltérő ütemszám, vagy folyamatosan világító ellenőrző lámpa hibát jelent. Mind a két oldalon kell ellenőrizni.
- Tolató (hátrameneti) lámpa: hátrameneti sebesség kapcsolása után ellenőrizhető hátul (fehér fényű). Féklámpa: ellenőrzése a fékpedálra lépéssel történik. Az ellenőrzéshez segítséget kell igénybe venni. Megkéred az oktatót, hogy lépjen a fékre, hátul megnézem, hogy rendben van-e. Ez lehet egy társ vagy egy kirakat üvege is.
3. Kormányberendezés
- Holtjáték az, amikor a kormányt mozdítom, de a kerék már nem mozdul. A holtjátékot ellenőrizni a kormány lassú balra ill. jobbra mozdításával kell.
- Az elmozdulás mértéke 2-6 cm, 5-15⁰ (szervós autónál szinte nulla),
- Ezután erőteljesebb mozgatással kell megállapítani, hogy a kormánymű nem akad, ill. nem ad rendellenes hangot
- Győződj meg róla, hogy megvannak, megfelelően rögzítettek, nem szennyezettek, jól olvashatóak.
- Ellenőrizd a hátsó rendszámtábla megvilágítását is, ha rendelkezik ilyennel. (A rendszámtábla világítása csak a gyújtás ráadása után kapcsolódik fel.)
5. Fékberendezés
- Üzemi (láb) fék ellenőrzése a fékpedál benyomásával történik. A fékpedál benyomásakor a pedálút felső 1/3-ban, felkeményedik, nem esik be, nem rugózik vissza és a pedál ellenállása néhány másodpercnyi nyomás után is szilárd legyen (tovább ne lehessen benyomni).
- Ha a motor beindítása után a fék lesüllyed, akkor a fék szervo is jó.
- Kézifék: ) felhúzom (3-4 kattanásig , típusonként változó) itt megfeszül és nem esik vissza. Lejtős úton v. az autó eltolásával ellenőrizhető.
6. Ha készen vagy a jármű ellenőrzésével és nem találtál hibát, akkor jelezd a vizsgabiztosnak, hogy az autóval mindent rendben találtál, és készen áll az indulásra. Ha esetleg találtál valami hibát az autóval kapcsolatban az ellenőrzés során, akkor ezt rögtön jelezd az oktatódnak.
7. elhelyezkedés a gépkocsiban,
8. az ülés és a visszapillantó tükrök beállítása,
9. a biztonsági öv beállítása, rögzítése és oldása,
10. a kezelőelemek ismertetése,
11. a motor beindítása.
Ezután fontos, hogy a forgalmi vizsgán amikor elindulsz a gépjárművel, akkor végre kell hajtanod a fékpróbát. A fékpróba végrehajtásához lassan gurulj az autóval egy pár métert, majd fékezd az autót álló helyzetbe. A manővert lehetőség szerint még a vizsgaközpont területén belül végezd el. Tájékoztasd a vizsgabiztost arról, hogy a fék megfelelően működik.
Nem kell vizsgán ellenőrizni, de használni igen
1. Ablaktörlő és mosó működtetése
2. Szellőző- fűtőberendezés használata
3. Motorolaj, töltés, hűtés ellenőrzése a műszerfal segítségével
- …hogy ne kerüljön sokba a javítás
- Műszerfalon ellenőrizhető. Indító kulcsot
gyújtás helyzetbe forgatva a műszerfalon ellenőrizhető a hűtés. Az üzemi hőfok
80-95 fok között van. A motor elindítása után el kell aludnia a műszerfalon
található töltés ill. olajszint hiányára figyelmeztető piros lámpáknak. Ezek az
ellenőrző lámpák menet közbeni visszajelzései (világítanak) a rendszer hibáját
jelentik. Fontos, hogy ilyen Töltés nélkül azonban üzemeltethető a jármű, amíg
az akkumulátor bírja. Vigyázat! Az ékszíj szakadása esetén lehet, hogy hamar
túlmelegszik a motor!
-
Olajnyomás nélkül nem szabad tovább működtetni a motort; ebben az esetben
érdemes ellenőrizni az olajszintet!